zaterdag 27 februari 2021

WITTGENSTENEN 1 EN 2

 [1]Droogstoppels

 Als de wereld wordt gedefinieerd door feiten, dan horen leugens niet bij de wereld.

Toch barst het van de leugens in de wereld.

Minder morele personen verkopen leugens als ware het feiten.

Andersom kan natuurlijk ook.

Er is – er was - zelfs een president van een half werelddeel groot die ongewenste feiten leugens noemt.

Hij heeft patent op de waarheid.

Wat dat betreft lijkt hij op Droogstoppel.

Droogstoppel is een verzonnen romanfiguur in een boek van Multatuli.

Droogstoppel houdt vast aan de waarheid; voor de Bijbel maakt hij een uitzondering.

Hij houdt niet van verhalen of van poëzie, met uitzondering van die in de Bijbel.

Allemaal verzinsels en onzinnige gevoelensuitingen waar je niks aan hebt.

Je verdient meer met de handel in koffiebonen.

Droogstoppel is makelaar in koffie vandaar.

Multatuli is trouwens ook een verzinsel.

Hij heette eigenlijk Douwes Dekker.

Hij is de tegenpool van Droogstoppel.

Hij, Multatuli dan, had hem ook Dorknoper kunnen noemen.

Het zijn onsympathieke romanpersonages.

Ze staan voor de zuinige Hollander.

Een Hollander is een boekhouder of een ambtenaar en vaak allebei.

Multatuli haatte de Droogstoppels en de Knopentellers.

Zijn alter ego in zijn boek, dat van Multatuli weer, is Max Havelaar.

Dat was een emotionele man.

Hij, Douwes Dekker dan, hield veel van zijn vrouw, maar liet haar toch in de steek.

Dat was toen hij zijn boek af had en het manuscript opstuurde naar Jacob van Lennep.

Die begon het te verbeteren.

Hij, Douwes weer, was ook slordig met de boekhouding toen hij nog controleur was in dienst van het Nederlands gezag in Oost-Indië.

Havelaar wilde gerechtigheid voor de uitgebuite Javaan.

Daarom droeg hij zijn boek op aan koning Willem III.

Dat hij net zo goed niet kunnen doen.

Multatuli schreef zijn boek over Havelaar trouwens op een kaal zolderkamertje in Brussel.

Ergens, net ver bij dat zolderkamertje vandaan werd er stevig gefeest op kosten van de koloniën.

De zonen van koning Willem III verzopen en vergokten hun royale toelagen in Parijs en Brussel.

Multatuli was daar niet bij.

Hij had geen kaviaar of oesters maar honger en zijn boek moest af.

Zijn Havelaar is een irritante dwarsdrijver die waarheid en gerechtigheid zoekt, terwijl de rechtse praatjes van de hypocriete Droogstoppel in dat boek wel grappig zijn.

Multatuli heeft het trouwens niet over slavernij, maar over uitbuiting van het volk, nota bene door het Inlandse bestuur.

Dat was andere koek dan de vloekzang van Sentot.

Die gaf de Hollanders de schuld.

 

[2] Sentot

 

De vloekzang van Sentot werd in hetzelfde jaar en in  dezelfde stad geschreven als de Havelaar.

Het stuk heette De laatste dag der Hollanders op Java en wat dan  onder meer gebeurt, staat hier.

‘Dan zullen wij uw kinderen slachten en de onzen drenken met hun bloed.’

Maar die afrekening zou nog 85 jaar duren.

Als er opstanden waren dan stuurde Nederland er het leger op af.

Dat noemde ze politionele acties.

Als er een dorp van de rebellen bevrijd was, dan stond het dus in brand.

Let op het woord dus.

De rebellen waren verdwenen, maar alle bewoners waren dood of gevlucht.

Er is niet veel veranderd in de tactiek van het leger.

Laatst had het Nederlandse leger nog een munitieopslagplaats van een terroristische organisatie in Irak gebombardeerd.

Het hele dorp was weggevaagd.

Overal lagen lijken, maar niet van de terroristen.

De minister wist hier niets van.

Volgens haar dorknopers was het een precisiebombardement.

Daar ontploffen er alleen spullen, geen burgers, zoals ze die dan noemen, alsof die bommen het verschil kennen.

Multatuli had het al opgeschreven, honderdzestig jaar eerder.

De Nederlanders deden er nog bijna honderd jaar over van hun Indië afscheid te nemen.

Ook weer met politionele acties om de zogenaamde rebellen te verjagen.

Er waren geweldsexcessen, maar de premier sprak van herstel van de orde.

Woorden van bestuurders gaan niet over feiten.

Ze zeggen niet wat het geval is.

Ze doen uitspraken die ze voor waar verkopen.

Maar het zijn vertekende beelden van halve waarheden en hele leugens.

Het is best moeilijk om een uittreksel van dat boek van Multatuli te maken.

Je kunt ook alleen Saïdjah en Adinda lezen.

Dat is een apart verhaal binnen het boek van Multatuli.

Het begint als een sprookje en het eindigt in een bloedbad.

Van dit soort verhalen zijn er vele varianten in de wereldliteratuur.

Net als in het gewone leven zelf.

Het is niet toevallig dat iemand een encyclopedie heeft gemaakt over het werk van Multatuli.

Je raakt al gauw de weg kwijt met al die namen en ideeën.

Douwes Dekker schreef trouwens Ideën.

Over spelling had hij ook een mening.

Er zijn mensen die denken dat er verband is tussen de spelling en de betekenis van een woord. Een croquette is lekkerder dan een kroket.

Of dat er een symbolisch verband is tussen een omvang en de inhoud.

Bijvoorbeeld dat iemand met een groot hoofd ook veel verstand heeft.

Kareltje de Keizer had een groot hoofd, maar hij bleef twee keer zitten in de eerste klas van het atheneum.

De leraar gaf hem nog een laatste beurt over de Latijnse naamvallen.

Kareltje sloeg meteen aan het haspelen.

Grote lantaarn, klein licht, had de leraar gezegd.

Van metaforen had Kareltje ook geen verstand.

Daarom ging hij als drukkersmaatje werken bij de abdij van Averbode.

Je hebt abdijen waar ze bier brouwen.

Maar andere drukken bijvoorbeeld de Averbode.

Het verhaal over Kareltje heet trouwens Een ontgoocheling.

De schrijver schreef dat onder een verzonnen naam.

Hij was namelijk zakenman die reclame verkocht aan mosterdmakers en de spoorwegen.

Dan kun je beter niet onder je eigen naam sarcastische boeken schrijven vol ontgoochelingen, oplichters en dwaallichten.

De schrijver heette van zichzelf De Ridder.

vrijdag 26 februari 2021

Begin en loop van de 'Rielse' Leij

                                                     Begin en loop van de [Rielse] Leij

[Begin van de loop van de Leij? Achter de kruisweg bij de Salvatorkapel in Nijhoven]

In Brabant stromen een aantal beekjes die alle Leij of Ley heten. Niet ver van mijn huis ligt ook een Leij die ik hier voor de helderheid de Rielse Leij noem. Dit stroompje komt van Nijhoven (ten oosten van Baarle-Nassau) achter de Salvatorkapel, tenminste op oude kaarten, maar tussen de rondweg om Baarle en Klein Bedaf/Het Sas is de stroom nergens meer te vinden. Wegverkaveld, leeggepompt? Vanaf Het Sas loopt deze Leij in noordwestelijke richting naar Tilburg tot boven Hulten waar de stroom ineens De Donge heet en uitkomt bii en in het Wilhelminakanaal. Verderop hervat de beek zijn loop weer langs het dorp Dongen, tot hij in de Amer uitmondt. Aan het eind van de zomer van 2020 stond er voor het tweede jaar op rij alleen modder in de bedding. en was er in de bovenloop geen water meer te zien. Nu, na vele regenbuien in de herfst en de hevige sneeuwval in februari 2021 en veel regen in maart en juli, stuwt het water weer door de bedding onderweg naar de Noordzee.

In het Riels Laag onder de Regte Heide lagen voor het eerst in februari 2021 honderd meter brede ijsmeren, waarop druk werd geschaatst.Vroeger kon dit niet, omdat het beekje als ontwateringskanaal gebruikt werd voor de landbouw. Brabants Landschap heeft de afgelopen decennia grote stukken landbouwgrond afgegraven en de beek zijn meanders teruggeven. Nu loopt er weer een stevige stroom, gorgelend als hemelwater dat van de kerkdaken spuwt, onderlangs het Kaaiengat.


Ten oosten van Riel loopt de Leij richting de Kaaistoep, waar het water onder de A58 duikt en zijn weg vervolgt naar de oude Bredaseweg bij het buitenhuis Dongewijk en dan om de Reeshof heen naar het Wilhelminakanaal. Vanaf daar heet de beek Donge. 
Op dit kaartje is goed te zien dat de loop van de Leij/Oude Leij ten oosten van Baarle-Nassau begint en met een wijde boog, eerst noordoost en dan noordwest langs Tilburg gaat en in de Amer uitkomt. Deze Leij vormt niet alleen de grens tussen Tilburg/Goirle en het dorp Riel, maar is ook de grens tussen Oost-Brabant en West-Brabant; het is niet alleen een waterscheiding, maar ook al eeuwen de grens tussen twee bisdommen. Wat een klein watertje niet vermag. 
  • Op de onderstaande kaart uit de Bosatlas is aan de bodemafzettingen duidelijk te zien hoe die riviertjes in Brabant vanouds lopen. Ze ontstaan alle bij de Belgische grens op de hogere zandruggen. Vanaf Baarle Nassau lopen de 'Rielse' Leij en verderop  onder Breda de Mark en de Aa naar het westen, terwijl de Poppelse en Roovertse Leij oostelijk achter Goirle stromen (zoals ook de Reusel en de Beerzen, etc.) en bij Den Bosch (Bossche Broek) in de Maas uitmonden.